Offline

Onder offline verstaan wij eigelijk alle marketing die niet online plaatsvindt. En dat is dus heel erg breed. Denk bijvoorbeeld aan flyers, posters en een visitekaartje. Maar ook zaken als bedrijfskleding van het personeel, de uitstraling van het bedrijfspand en de belettering van bedrijfswagens.

Het grote verschil tussen offline en online marketing is dat offline marketing doorgaans minder meetbaar is en vaker te maken heeft met het gevoel dat je als bedrijf overbrengt richting je klant. Het heeft dus vaak (maar zeker niet altijd) meer te maken met merkbeleving en herkenbaarheid. Alles draagt bij aan de totale klantervaring tijdens de klantreis, de customer journey.

Customer Journey

Ons advies is heel eenvoudig: Je moet zijn waar je klant is. Dat betekent dat je in kaart brengt waar jouw klanten in contact komen met jouw bedrijf.

Als je in kaart hebt gebracht waar jouw (potentiële) klanten in contact komen met jouw bedrijf, dan zul je zien dat ze je zowel online (website, Facebook enz.) tegenkomen alsook offline (de belettering op je pand, poster langs de weg enz.). Deze contactmomenten bepalen waar je je marketingmiddelen gaat inzetten en hoe.

Voorbeeld
Een grote supermarktketen in Nederland heeft een website waar je online je boodschappen kunt bestellen, ze gebruiken een app en je ontvangt een nieuwsbrief met aanbiedingen. Daarnaast adverteren ze in de plaatselijke krant, hangen posters in abri’s en hebben in de winkel hun eigen magazine die je mee mag nemen. Op de snelweg rijden vrachtauto’s met daarop hun naam vermeld. Stuk voor stuk zijn het contactmomenten die je hebt met de supermarktketen. Hier is duidelijk sprake van een integratie van online en offline marketing.